Algselt pidi lennujaam liinilendudeks valmis olema oktoobriks, mil Estonian Air kavatses teha Tartust esimese lennu Stockholmi. 

Otselennud Riiga tänu lätlastele

Kui aga lõunanaabrite lennufirma Air Baltic sai teada, et pikendatud lennurajad Ülenurmel on valmis, teatasid nad tartlastelegi ootamatult, et avavad juba juuli alguses ühenduse Riia ja Tartu vahel.

“Pakkumisest ei saanud ära öelda, paigaldame nüüd kibekiiresti ajutised reisijate teenindamise võimalused,” rääkis Mark Maalehele.

Kuna reisijate ootesaal koos kõige vajalikuga valmib alles septembri lõpuks, telliti kohale ehituskonteinerid, kus tehakse vajalikke toiminguid ja turvakontrolli.

Esimene lend Tartust Riiga on ülehomme hommikul. Nädalas saab Riiga ja sealt tagasi neljal päeval. Lennuk Fokker 50 läbib vahemaa 50 minutiga ja võtab korraga peale 50 reisijat.

Kiiresti ka Stockholmi ja Helsingisse

Kuna Tartu lennujaam alustab tööd oodatust varem, toob ka Estonian Air oma Stockholmi liini avamise ettepoole ning alustab Rootsi pealinna neljal päeval nädalas lende juba
24. augustist. Sinna hakkab lendama 33kohaline Saab 340 ja õhusõit võtab aega poolteist tundi.

1946. aastast Ülenurmel asuvast Tartu lennujaamast on läbi aegade tehtud regulaarreise 18 sihtpunkti: Piirissaarde, Jõhvi, Narva, Viljandisse, Pärnusse, Kihnu, Ruhnu, Valka, Võrru, Kuressaarde, Kärdlasse, Leningradi, Moskvasse, Minskisse, Kiievisse, Odessasse, Simferopolisse ja Helsingisse.

Lennujaama tulevik reisijate kätes

Seni viimased regulaarlennud Tartust olid Margi teadmisel aastal 2000, mil sai lennata Helsingisse ja tagasi.

Seejärel kujunes Tartu lennuvälja põhitegevuseks lennukolledži õppurite koolitus, õppe-, tellimus-, kiirabilennud ja vajadusel ka lennupäästeoperatsioonidel osalemine.

“Meil on käidud maad kuulamas ning pole võimatu, et Riiale ja Stockholmile järgneb kolmandana Helsingi liin, kuid kuupäevadest on veel vara rääkida,” lisas Mark.

Maaülikooli rektori Mait Klaasseni hinnangul on Tartu ja muu maailma lennuühenduse taastamine tõeliselt hea uudis nii ülikoolilinnale kui ka kogu Lõuna-Eestile.

“Nüüd on palju lihtsam lennata Tartust neisse sihtpunktidesse ja istuda seal vajadusel ümber teistele liinidele, kui need ajaliselt klapivad,” rääkis Klaassen.

Nii jääksid lõunaeestlastel ära senised tüütud auto- või bussisõidud Tallinna või Riia lennujaama. Igaüks vaatab ju oma rahakotti ja arvestab ka ajaga.

Ometi on Klaassenil väike hirmgi südames. Kas firmad suudavad vastu pidada, sest äratasumiseks peavad lennukid täis olema. Aastaid tagasi on korra juba ju katsetatud. “Palun jumalat, et sõitjaid oleks ja firmad vastu peaks!”

Kokku 200 miljoni krooni ringis maksma minevad lennuohutuse parandamist ja infrastruktuuri kaasajastamist toetavad projektid Tartu lennujaamas algasid 2005 ja kestavad aastani 2013, projekte on kaasrahastanud ka Euroopa Liit.