Just oli Värska kultuurikeskuses lõppenud infopäev ümbruskonna valdade elanikele, eri ametkonnad andsid seal teada, kui palju ja mis aladel nad vajavad tööjõudu kuu aja pärast valmivasse Koidula raudteepiirijaama.

Kohalikud pika ninaga

Riigi Kinnisvara AS (RKAS), kelle ülesandeks on tagada raudteepiirijaamas kinnisvara korrashoiutööd – 15 ha suuruse välisterritooriumi heakord ja hoonete tehnohooldus – kavatseb operaatorfirma leidmiseks korraldada riigihanke.

RKASi Lõuna piirkonna haldusjuhi Tanel Tiitsu hinnangul peaks korrashoiutöödel vaja minema seitse kuni üheksa inimest. “Tõenäoliselt otsib hanke võitja need inimesed kohapealt,” avaldas Tiits lootust.

Kaubavedudega tegelev Eesti Raudtee tütarettevõte AS EVR Cargo vajab alaliselt Koidulasse 70 inimest, kellest enamik hakkab tööle käima 100 km kauguselt Tartust.

“Kohapealt otsime vaid nelja kuni kuut inimest, eeskätt just vagunite ja vedurite remondi ja hooldustööde tarvis lukksepp-keevitajaid ja elektrik-lukkseppi,” andis teada Mart Haugas, ASi EVR Cargo kaubateenuste direktor.

Mitme ala spetsialistid tulevad Koidulasse üle Tartu jaamast, neid hakatakse bussidega tööle ja koju tagasi vedama. Haugase sõnul on nende puhul tegu asjatundjatega, kellelt nõutakse väga spetsiifilisi oskusi ja keda kohapealt kindlasti leida poleks.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi teede- ja raudteeosakonna juhataja asetäitja Tõnis Laksi kinnitusel on nii veterinaar- ja toiduamet kui ka maksu- ja tolliamet teada andnud, et nad ei vaja kohalikke inimesi ja tulevad toime asutusesiseste ümberkorraldustega.

Sama lugu on piirivalvuritega, kes senise Orava jaama asemel hakkavad Koidulas piirikontrolli teostama.

Mehed lugesid pärast infopäeva veel omavahel arutama jäädes kohalikele lubatud töökohad kokku ja said neid vähem kui paarkümmend. Meestel oli meeles veel poolteise aasta tagune infopäev, kus räägiti 150 töökohast. Ka majandusminister Parts on mitmeid kordi maha hõiganud sama suure arvu.

“Selle 150 hulka käivad ka piirivalvurid ja tolliinimesed, kõik, kes piirijaamas töötama hakkavad,” selgitas Tõnis Laks majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumist, lisades, et kaasaegne raudteejaam vajab rohkesti just selliseid spetsialiste, keda kohapealt on raske leida.

Ainuüksi Värska vallas on vähemalt 80 töötut. Lisaks ümbruskonna valdade omad. Kuigi tahtjaid saab neile vähestelegi kohtadele Koidulas mitu olema, kavatsevad mehed neistki võimalustest kinni haarata.

Läheb rabamiseks

“Kõik töövõimalused on kodust kaugel, ma aga tahaks just kodukandis töötada,” tunnistas Jaanus Viskar (20), kes tänavu talvel lõpetas Tartu kutsehariduskeskuse ja sai autotehniku paberid. Poole aasta jooksul aga töökohta oma erialal leidnud ei ole.

Noormees mõtleb kandideerida vedurihooldusse või tehniku töökohale.

Jaanus Kullasaar (47) on aastaid autojuhina töötanud, kuid viimased viis-kuus aastat pole ametlikku tööotsa olnud. “Peaasi et töö oleks ja see toidaks,” haaraks Kullasaar igast võimalusest Koidulas ilma erilisi nõudmisi esitamata kinni.

Värska vallavanem Raul Kudre ei salanud, et temagi lootis piirijaamas kohalikele rohkem tööd pakutavat, vähemalt kolmekümnelegi 150st. “Oletasin, et just rongide ja muu tehnika hooldusega tegelevaid inimesi on piirijaamas rohkem tarvis.”

Kudre on soovitanud 9. ja 12. klassi õpilastele valida selliseid ameteid, mida kodukandis vaja läheb. Näiteks toll või piirivalve on need alad, millega saab piiri ääres alati tööd.

“Või õppida loomaarstiks, siis on lootus saada piirijaama veterinaarkontrolli tööle,” arutles Kudre, avaldades lootust, et ajapikku kasvab peagi avatavas piirijaamas ka kohalike inimeste osakaal.


Koidulas juba rongid sõidavad

- Sajandi ehituseks nimetatud Koidula raudteepiirijaama ehitustööd Põlvamaal Värska vallas on jõudnud lõpusirgele. Aga esimesed rongid juba sõidavad. Otsa tegi lahti reedel, 20. mail Petserist tulnud kaubarong. Sellega oli piirijaam liikluseks avatud.

- Nädal tagasi, läinud neljapäeval ühendati Kagu-Eesti raudteekolmnurk ning Tartu–Petseri ja Valga–Petseri raudteeharu ühenduskoht toodi kontrolljoone- (piiri-) tagusest Petserist üle Koidulasse. Sama päeva õhtul saabuski Tartu suunalt selleks ehitatud nelja kilomeetri pikkust uut raudteelõiku pidi Koidulasse esimene kaubarong.

- Juulis valmiva piirijaama maksumus on miljard krooni ehk ligi 70 miljonit eurot. Pidulik avamine on esialgsetel andmetel kavandatud 3. septembrile.