Vedusid korraldava OÜ Väinamere Liinid juhataja Urmas Treiel põhjendab seda ülla­tuslikult jäätee tulekuga.

“Nagunii tuleb kohe jäätee,” kõlab Treieli sõnum sõita soovijaile, kellest talveperioodil enamiku moodustavad kohalikud hiidlased. “Ja see võib kesta aprilli lõpuni. See lööb nagunii graafiku sassi.” Niisugune on vedaja põhjendus, miks senise graafiku alusel terve aasta enam sõita ei saa.

“Jäätee-jutuga Väinamere Liinid lihtsalt hämab,” kommenteerib Treieli sõnu Hiiu maavalitsuse arengu- ja planeerimisosakonna juhataja Aare-Villu Kattel. “Aastaid tagasi on kokku lepitud graafik ka jäätee ajaks ja see peaks kehtima siiamaani.”

Kas kahe- või kolmetunnine graafik

Tegelik põhjus, miks uut praamigraafikut ei ole, pole loomulikult seotud jääteega.

Hiiumaa liinile on õige pea tulemas uus parvlaev, millega seoses on riigi ehk majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi ja vedaja ehk Väinamere Liinide vahel kokku lepitud küll selleaastased praamiveo mahud, mille alusel arvestatakse dotatsiooni, kuid laevafirma pole siiani kinnitanud ega aktsepteerinud Hiiu maavalitsuse poolt välja töötatud liinigraafikut.

Selle taga on omakorda Vjatšeslav Leedo ja talle kuuluva laevafirma kindel soov teha praamigraafik ringi selliselt, et senise kahe tunni asemel hakkaks laev sõitma kolmetunnise intervalliga.

Mida päev edasi, seda kirglikumaks kipub vägikaikavedu riigi ja laevafirma vahel minema. Kõrvalt on paraja portsu õli tulle valanud Hiiu maavalitsus ja kohalikud ettevõtjad, kes laevafirma juttu uue praamiga kaasnevatest uutest ja enneolematutest võimalustest sugugi uskuda ei taha.

Ka Treiel kordab taas vana ja pikka aega kõlanud vedaja-poolset mantrat: “Tahame kõiki osapooli veenda, et uus laev suudab rahuldada reisijate ja kohalike ettevõtjate vajadused.”

Omapoolset graafikut Treiel ei paku, tema sõnul tahetakse ja suudetakse tarbijat nende ettepanekus ehk kolmetunnise intervalliga graafikus veenda võimalikult ruttu.

“See on kindel, et nad ei ole jätnud jonni uue laevaga esimesel võimalusel uue kolmetunnise graafikuga sõitma hakata,“ möönab ka Hiiu maavalitsuse osakonnajuhataja Aare-Villu Kattel.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi lennundus- ja merendusosakonna juhataja Andres Lippmaa ütleb, et kui vedaja suudab end tõestada, võivad edaspidi nii praamigraafik kui ka veomahud tõepoolest muutuda. “Kuid selle eeltingimuseks on kokkulepe nii kohaliku maavalitsuse kui kohalike ettevõtjatega,” sõnab ta.

Praegu on Lippmaa ja Katteli sõnul ministeeriumi kantsleri Marika Priske juures kokku lepitud, et graafiku muutmise juurde ei tulda tagasi enne selle aasta sügist. Siis peaks olema läbitud ka uue laeva “testperiood”.

Treiel aga väidab, et mingit ajalist kokkulepet ei ole tehtud.

Praegune olukord Hiiumaa liinil on igal juhul käest ära. Ja mitte ainult madala veetaseme tõttu.

“Riigi seisukoht on ühene,” kinnitab Andres Lippmaa. “Põhiseadus peab kehtima kõigile. Konkreetsemalt väljendub see võrdse kohtlemise printsiibis Hiiumaa ja Saaremaa reisijatele. Praegu seda tagatud ei ole.”

Kas laevafirma kiusab hiidlasi nimme?

Ka sõnab Lippmaa, et jäätee tulek või mittetulek ei ole argument, mis õigustaks liinigraafiku kinnitamata jätmist. “Oleme saatnud omapoolse päringu, millest on tingitud vedaja selline käitumine.”

Seni pole ministeerium vastust saanud. “Kui seda lähiajal ei tule, kavatseme saata karmima kirja,” sõnab Lippmaa.

Küsimus, kas Leedo läbi oma firmade riiki teadlikult ei pitsita ja hiidlasi meelega ei kiusa, on üles kerkinud paljudes aru­teludes.

“Ütleme nii, et tegemist on raske partneriga,” möönab Andres Lippmaa riigi esindajana delikaatselt.


Siga rukkis ehk laevafirma teeb mis tahab

Möödunud neljapäeval tegi Hiiu maavanem Hannes Maasel seoses madala mereveetaseme jätkumisega ettepaneku ajutiselt katkestada parvlaevaliiklus Sõru–Triigi liinil ning tuua väiksema süvisega parvlaev Kõrgelaid Rohuküla–Heltermaa liinile.

Kuna olukord Hiiumaa ja mandri vahelisel veeteel oli kriitiline, sooviti väiksema süvisega laevad sõitma panna nii kähku kui võimalik.

“Oleme samuti seisukohal,” kirjutas maavanem Maasel, “et laev tuleb Rohuküla–Heltermaa liinile viia ümber Hiiumaa, et mitte lõhkuda maanteeameti poolt kavandatavaid Hiiumaa–Saaremaa ja Hiiumaa–mandri vahelisi jääteid.”

Nii Saare maavanem Toomas Kasemaa kui ka majandusministeeriumi kantsler Marika Priske nõustusid Maaseli ettepanekuga parvlaevaliikluse katkestamisega Sõru–Triigi parvlaevaliinil ning parvlaeva Kõrgelaid viimisega Rohuküla–Heltermaa liinile. Seda tingimusel, et Hiiu maavalitsus tagab omalt poolt õpilaste, põllumajandussaaduste (eelkõige piim) ja hulgivarustajate kauba transpordi Saaremaa ja Hiiumaa vahel.

Ka Väinamere Liinide juhataja Urmas Treiel lubas oma vastukirjas, et “juhul kui Saare Maavalitsus ja majandus- ja kommunikatsiooniministeerium annavad nõusoleku parvlaeva Kõrgelaid saatmiseks Rohuküla–Heltermaa liinile, kaalub vedaja läbi kõik võimalused olukorra operatiivseks lahendamiseks”.

Hoolimata kirjasõnas väljendatud koostöövalmidusest, pole parvlaev Kõrgelaid Hiiumaa ja mandri liinile siiamaani jõudnud.

ML