Seevastu kalapulkade müük ei langenud. Komeedina lendasid ostukorvidesse uued, tavapärasest poole väiksema kalasisaldusega pulgad.

“Nende müük kasvas hämmastavalt kiiresti ja moodustab nüüd suhteliselt suure osa kogu Eesti turu paneeritud kalatoodete müügist,” tõdeb Vičiunai Baltic OÜ müügidirektor Erge Kalbus.

Tellised pulkadeks

Kalapulki valmistatakse Vičiunai Gruppi kuuluvas Paljassaare Kalatööstuses kahel meetodil.

Fileepulkade tooraineks on 7,5kilosteks “tellisteks” külmutatud kalafileeplokid. Need plokid saetakse külmunud peast kangideks ja edasi sõrmepikkusteks pulkadeks.

Seejärel sõidavad pulgad mööda tootmisliini tainakardina alt läbi ja potsatavad riivsaiast paneeringu sisse.

Paneeringus sisalduv paprikapulber ja kurkum annavad pulkadele vastavalt oranži või kollast värvi kuue. Edasi ootab minuti jagu fritüüris küpsemist ning jahutamine, külmutamine ja pakendamine.

Fileepulkadest tunduvalt odavamad on merluusi-, heigi- ja saidahakklihast valmistatud pulgad. Nende kalasisaldus jääb enamasti 40–50% kanti ja suure osa massist annab hernekiud.

Kalahakklihaga tainast vormib piparkoogivorme meenutavate vormidega masin kas pulgad, kettad või vigurburgerid. Need käivad samamoodi läbi taina, paneeringu ja fritüüri.

90% läheb ekspordiks

Fileepulkadest neli ja klassikalistest kalahakklihaga pulkadest kaks korda soodsama hinnaga kalapulgad kannavad Viči Smart Choice’i nime ja sisaldavad kala tavapärasest väiksemas koguses.

“Kui klassikalises kalapulgas on kala 40 protsenti, siis Smart Choice sisaldab 22 protsenti kala, sealhulgas ka kilu,” selgitab Paljassaare kalatööstuse tehnoloog Tiiu Sõudme.

Samas tunnistab ta, et valgele ookeanikalale lisatava kilu osa pole väga suur, kuna kilu on spetsiifilise maitsega ja muudab pulga sisu tumedaks.

Vormitud kalapulgad on lisaks Eestile väga menukad ka Ungaris, Serbias, Horvaatias, Rumeenias, Sloveenias ja Tšehhis.

Paljassaare kalatööstuses toodetakse paneeritud kalatooteid ligi 1400 tonni kuus, sellest 90% eksporditakse teistesse riikidesse.