Tartu vallavanem Aivar Soop peab siiski juba plaani, kuidas hakata päikese ja tuule abil laadima ka kolme elektriautot Mitsubishi i-MiEV, mille vald on sotsiaalministeeriumi kaudu tellinud.

Kaotada pole midagi

“Põhjus, miks otsustasime elektriautod tellida, peitub ennekõike meie majanduslikus seisus. Peame raha lugema,” viitab Soop asjaolule, et sotsiaaltöötajatele mõeldud autod tulevad valdadele kätte täiesti tasuta.

Omavalitsused peavad maksma vaid kindlustuse, hoolduse-remondi ning mõistagi elektri eest. Aga võib-olla ei pea ka elektri eest maksma.

“Lasteaia päikese- ja tuule-eneriaga varustamise loogiline jätk oleks ju ka elektriautode laadimine,” sõnab Soop.

Vallad on elektriautode pakkumisele reageerinud üsna suure huviga. Sotsiaalministeeriumi finants- ja varahalduse osakonna projektijuhi Merle Ploompuu andmetel on autosid tellinud 179 omavalitsust ning lisaks ka AS Hoolekandeteenused. Kokku on käed löödud 375 sõiduki osas algselt planeeritud viiesajast.

“Esimesed 50 autot peaksid Eestisse saabuma 10. oktoobril,” ütles Ploompuu. “Ülejäänud autod tulevad kolmes jaos järgmise aasta märtsis, aprillis ja mais.”

Kuna autod tarnitakse valdadele tasuta, pole omavalitsustel neid tellides tõepoolest eriti millegagi riskida. Mikitamäe vallavanem Aare Poolak teab väga hästi, et elektriautode sobivus Eestimaa talveoludesse on veel teadmata, kuid ta on sellest hoolimata optimistlik.

“Kui on paks lumi või pori, siis on see probleemiks kõigile autodele, mitte ainult elektriautodele. Kui on kõva külm, siis kannatavad ka selle all kõik autod,” sõnas ta. “Meie hakkame elektriautot hoidma garaažis ning müügimehe jutu järgi ei tohiks autole probleemiks olla isegi üle 20 kraadi ulatuv pakane. Ja ega siis vallale ainult elektriauto jää – vajadusel saame oma transporti planeerida vastavalt oludele.”

Poolaku sõnul ei ole nende vallas piirkondi, kuhu väikesõidukiga teatud aastaaegadel ei pääseks. “Teede küsimus on Eestis päris hästi korraldatud,” leidis vallavanem.

Ka Alajõe vallavanem Aivar Rahe ei karda, et teeolud elektriautole üle jõu käivad. “Meie valda läbib Kauksi–Vasknarva riigimaantee, riik hoiab seda talvel kogu aeg lahti. Ise lükkame lahti kõrvalteid. Meie külad on suhteliselt kompaktsed ning usun, et saame elektriautoga hakkama.”

 Kas haiglas saab laadida?

Mõnevõrra tõsisem teema on küsimus elektriautode sõiduulatusest. Sotsiaalministeeriumi andmetel peaks Mitsubishi i-MiEV ühe laadimisega läbima 150 kilomeetrit, kuid on selge, et talvel külma ilmaga on sõiduulatus väiksem, sest elektrit kulub siis ka salongiküttele. Valla sotsiaaltöötaja üheks tööks on arstiabi vajavate vanurite sõidutamine linna polikliinikusse ja haiglasse, kuid näiteks Mikitamäelt Tartusse on 85 kilomeetrit. Seega tuleb autot linnast tagasisõiduks laadida.

“Seetõttu loodame, et laadimispunktid ehitatakse mitte ainult kiirtoidurestoranide ja ostukeskuste, vaid ka haiglate juurde,” ütles Mikitamäe vallavanem Aare Poolak. “Loodame, et riik mõtleb selle peale.”

Alajõe valla sotsiaaltöötaja sõidab samuti Tartu (100 kilomeetrit) ja Jõhvi (50 kilomeetrit) vahet. “Kui haige tuleb Tartusse viia, siis on vaja linnas autot laadida,” leidis ka Alajõe vallavanem.

Kiirlaadimisel täitub elektriauto aku 70% ulatuses 20 minutiga. Kui laadimispunkt ei asu haigla juures vaid näiteks linna teises servas, kuhu peab spetsiaalselt sõitma, ning kui laadija juures on järjekord, võib laadimisoperatsiooniks halvimal juhul kuluda tund või rohkemgi. Otse haigla parklas asuv laadimispunkt lihtsustaks sotsiaaltöötajate elu suuresti.

Kiirlaadimisjaamade ehitamist korraldav Kredex on laadimispunktideks välja valinud paarkümmend asukohta, mille osas on alustatud planeerimistöid, kuid haiglaid ja polikliinikuid nende seas ei ole, ütles Kredexi spetsialist Tarmo Seliste.

Et suurem osa laadimispunkte on veel kaardi peal paika panemata, võib mõni neist siiski tulla ka haiglate juurde. Tavalaadijate võrgustik rajatakse otse omavalitsuste juurde (tavalaadijad täidavad aku 8 tunniga).

Sotsiaaltöötajate elektriautod saabuvad Eestisse juba mõne nädala pärast ning siis saavad inimesed neid viimaks oma silmaga näha. Mikitamäe vallavanem loodab, et see äratab üha rohkemates huvi nende uudsete sõidukite vastu.